Tradisjonell SEO vil trolig miste sin rolle

Jobber du med SEO (Search Engine Optimization), må du tenke annerledes. Du bør endre strategier allerede nå.

Utfordringen

Nå som kunstig intelligens kommer på banen i søkemotorene, vil de i større grad tilby svar på spørsmål fremfor å henvise til websider som innehar disse svarene.

Det betyr at tradisjonell SEO blir mindre verdt enn tidligere. Nettopp fordi søkemotorene ikke vil henvise til websider for å gi søkeren svar. Å henvise til en webside blir som en omvei til mål. Fremover svarer søkemotoren direkte på spørsmålet, uten å henvise videre.

Målet for den som bruker søkemotorene er ofte å få svar på et spørsmål. Målet til søkemotorene, er å gi dette svaret.

Hva nå?

Jeg har ikke fasit på hvordan SEO bør jobbes med fremover, men jeg vet at det blir annerledes. Jeg vet at du bør sette av tid til å tenke kreativt og nytt.

Dette er også tiden for å jobbe ekstra mye med nettverksbygging og innhold i sosiale medier. Så vel som betalt annonsering (av riktig type innhold) for å nå ut til mengden.

Sosiale medier er gode steder for å jobbe opp tillit og engasjement, for deretter å tidvis henvise til egne websider der du kan knyte den potensielle kunden tettere til deg.

Digitalt økosystem

Sosiale medier er som digitale utesteder (kafeer, puber, nattklubber, o.l.). Websiden er ditt hjem eller kontor. Søkemotorene er som en slags guru eller orakel som sitter på trammen og vet alt.

Enn så lenge fungerer sosiale medier fantastisk til å knyte kontakter og bygge tillit. Dette er også viktig for at kundene etter hvert skal gidde å besøke deg hjemme eller på kontoret - altså på websiden.

Den digitale guruen, søkemotoren som tidligere svarte søkere ved å henvise til annen ekspertise, sitter nå med svarene selv. Guruen gir deg altså mindre hjelp i form av å skaffe trafikk til websiden.

Sørg for at du er tilstede flere steder, og at du jobber med å knyte mennesker tettere til deg. Ikke ved å legge alle ressurser på ett sted, men ved å jobbe opp et digitalt økosystem.

Forrige
Forrige

Hva er Mastodon?

Neste
Neste

Privat- eller bedriftsprofil på LinkedIn?